Budownictwo

Czym jest o-ring? Jak działają pierścienie uszczelniające? Uszczelnienia techniczne w użytku

O-ringi są rodzajem uszczelek, które mają kształt pierścienia. Wykonuje się je z wyrobów gumowych lub z tworzyw sztucznych. Oringi mogą być stosowane do uszczelniania różnego rodzaju urządzeń, szczególnie często spotykane są w maszynach i urządzeniach pracujących pod wysokim ciśnieniem. Uszczelnienia techniczne mogą być stosowane w budowie maszyn, technologii spawania, przemyśle przetwórstwa tworzyw sztucznych i innych dziedzinach. Istotny jest również uniwersalny charakter jaki posiadają oringi, dzięki któremu mogą być one stosowane m.in. w instalacjach, w których nie powinno dochodzić do wycieku na zewnątrz gazów, cieczy lub pary wodnej (np. przemysł chemiczny).

Jak działa Oring? Uszczelnienia techniczne NBR, EPDM, FKM/VITON/FPM

Istnieje wiele różnych rodzajów gumy używanych z których produkuje się oringi. W celu osiągnięcia wymaganych rozmiarów i pożądanych właściwości, podczas produkcji uszczelki dodawane są dodatkowo specjalne dodatki. W zależności od rodzaju zastosowania, do pierścieni mogą być wprowadzane dodatkowe funkcje. Na przykład: odporność na agresywne media (węglowodory), obojętność na ozon, dobre działanie samosmarujące itp. Warto dodać, że niektórzy producenci wytwarzają również elastomery we własnym zakresie z naturalnych surowców(np. guma, nitryl). 

Każdy materiał, z którego produkowane są uszczelnienia typu oring, posiada inne właściwości oraz cechy fizyczne. NBR , EPDM, silikon oraz FKM/FPM/Viton to najczęściej stosowane surowce z których wytwarza się oringi. 

Cechą szczególną jaką posiada oring jest kształt, który sprawia, że jest to najlepszy profil uszczelniający na prawie każdej powierzchni styku. Idealna krawędź uszczelniająca ma kształt okrągły, tzn. każdy punkt na obwodzie tworzy równy kąt z sąsiednimi punktami wzdłuż krawędzi. Ta właściwość jest również kluczowa dla bezpiecznego zamknięcia powierzchni uszczelnianych przez określony profil. 

 Gdzie stosuje się oringi? O-ring i jego zastosowanie

Zakłady petrochemiczne -w tych obszarach szczególnie często Oringi stosowane są jako uszczelnienia w rurociągach lub jako element uszczelniający w układzie hydraulicznym. Mogą być również stosowane do uszczelniania pomp i zaworów  

Technika medyczna – np. do podawania pacjentom płynów medycznych przez rurkę wprowadzoną przez nos do żołądka lub jelit (intubacja dotchawicza). W tym przypadku stosuje się specjalną formę o-ringu z gumy medycznej, która po użyciu nie wchłania substancji zawartych w żołądku, a rurka nie stwarza ryzyka zakażenia. 

Sprzęt medyczny – np. w masce tlenowej lub innym urządzeniu przesyłającym gaz do pacjenta. Stosuje się je również jako element uszczelniający w systemach próżniowych sal operacyjnych, szafach sterylizacyjnych i wielu innych. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na sprężystość materiału, z którego są wykonane – musi on mieć możliwość szybkiego powrotu do pierwotnego kształtu po poddaniu go podciśnieniu rzędu kilku barów. 

W hydraulice – oringi są często stosowane na zaworach i kranach na rurach wodociągowych, a także na rurociągach kanalizacyjnych (np. w domu na rurze odpływowej). Może to być również uszczelnienie pomiędzy dwoma metalowymi częściami, które zostały połączone przez spawanie lub lutowania. 

Oringi są ważnym elementem wielu rodzajów urządzeń, szczególnie w maszynach lub urządzeniach pracujących pod wysokim ciśnieniem, np: 

Przemysł górniczy – np. na maszynach służących do wentylacji lub odwadniania na terenach górniczych. 

Budownictwo – np. instalacje rurowe pod ciśnieniem sprężystym w nowoczesnych budynkach z klimatyzacją, hydrauliką i ogrzewaniem  

Przemysł spożywczy – np.: maszyny pakujące; przenośniki transportujące towary po fabrykach; można je również znaleźć w pompach i zaworach 

Dodatkowo stosowane są w wielu typach pojazdów: 

Przemysł motoryzacyjny – oringi często spotykane są w silnikach samochodowych (w zbiornikach oleju lub układach chłodzenia), skrzyniach biegów (wszędzie tam, gdzie możliwe jest doprowadzenie powietrza), hydraulicznych siłownikach kierownicy, układach hamulcowych, etc  

Przemysł lotniczy i kosmiczny – np. w podwoziach samolotów  

Przemysł transportu morskiego – np. na kadłubach statków (poniżej poziomu morza) lub turbinach gazowych (powyżej poziomu wody)

Artykuł powstał przy współpracy z firmą produkującą uszczelki FKM FPM Viton – Kedarix https://kedarix.com/